Elektronisen urheilun alalle voi työllistyä muutenkin kuin pelaajana. Itseasiassa alalla työskentelee useiden eri alojen ammattilaisia esimerkiksi organisaatioissa, sisällöntuotannon parissa tai kuten muissakin urheilulajeissa - valmentajina tai managereina. Tällä hetkellä laji työllistää kokopäiväisesti Suomessa vielä rajatusti henkilöitä, mutta määrää kasvaa jatkuvasti.
Pelaajaa tukemassa
E-urheilija voi kuulua organisaatioon tai pelata yksityisenä henkilönä. Organisaatioon kuuluvan urheilijan etuihin lukeutuu organisaation tarjoama tuki. Pelaajalla tai joukkueella voi olla valmentaja, urheilupsykologi ja/tai manageri, jotka kulkevat mukana pelaajien arjessa ja auttavat urheilijaa keskittymään omaan parhaaseen suoritukseensa.
Sisältöä lajin tapahtumista
Moni e-urheilun turnauksista järjestetään verkossa etenkin karsintavaiheessa, mutta suurimmat turnaukset pelataan aina studio- tai areenaympäristöissä. Pelaajien ja joukkueiden matkasta turnauksiin raportoidaan usein jälkikäteen videokoostein ja kuvin. Kuvia käytetään turnauksista kertovassa uutisoinnissa, sosiaalisessa mediassa ja usein pelaajien omissakin kanavissa. Lisäksi sisältö on tärkeää organisaation toiminnassa, esimerkiksi pelaajakuvat ovat aina osa ison organisaation verkkosivuja. Lisäksi erilainen sisällöntuotanto, esimerkiksi verkkosivujen rakentaminen ja yleinen viestintä lajista kaipaavat tekijöitään.
Henkilökuvassa: Nico Hartikainen
Toimittaja, Ilta-Sanomat (2015-), pääkaupunkiseutu
Nico Hartikainen on toiminut Ilta-Sanomien e-urheilutoimittajana vuodesta 2015. Tällöin Hartikainen aloitti kesätoimittajana, mutta siirtyi täysipäiväisesti töihin jo loppuvuodesta 2016. Nykyisin Hartikainen vastaa yksin lehden koko e-urheiluosiosta, jossa juttuja julkaistaan vuodessa peräti 600-800 riippuen suomalaisten menestyksestä. Kirjoittamisen lisäksi Hartikainen auttaa Ilta-Sanomien e-urheilua koskevissa projekteissa, osallistuu esimerkiksi markkinointitapaamisiin ja suunnittelee järjestettäviä turnauksia yhteistyössä muiden tahojen kanssa, kuten esimerkiksi IS Cup -nimistä turnausta.
Henkilökuvassa: Susanna Lepola
E-urheilutuottaja ja yrittäjä, Elisa Viihde (2019-), Helsinki
Siikajoella ja Pirkanmaalla kasvanut Susanna Lepola on yrittäjä ja työskentelee Helsingissä e-urheilutuottajana teleoperaattori Elisalla. Työt Elisalla alkoivat keväällä 2019, mutta kiinnostus tietotekniikkaa ja pelaamista kohtaan alkoi jo paljon aikaisemmin. Lepolan työnkuva on kovin laaja ja monipuolinen, välillä nimen perästä voi löytyä nimikkeenä esimerkiksi tapahtumatuottaja tai graafikko. Lepola toimii muun muassa tapahtumien järjestäjänä, tekee grafiikoita erilaisiin tarpeisiin ja hoitaa sosiaalista mediaa. Työtehtäviinsä hän saa itse vaikuttaa paljon.
E-urheilun ja pelaamisen tiimoilta voi työllistää itsensä myös striimaamalla eli suoratoistamalla omaa peliään katsojille. Suosittu alusta tähän on esimerkiksi Twitch. Striimaaminen voi olla jo itsessään pelaajan kokonaan työllistävä tai keino ammattilaispelaajalle hankkia lisätuloja tai olla yhteydessä faneihin. Striimaaminen ei aina ole pelkästään pelisisällön toistamista, vaan sisältö voi kattaa arkista elämää, muita harrastuksia tai olla katsojien kanssa keskustelua.