E-urheilun kilpailutoiminta on Suomessa monessa pelissä laajasti seurattua. Pelejä, joissa järjestetään eniten kilpailutoimintaa ovat Counter-Strike: Global Offensive, PlayerUnknown's Battlegrounds ja NHL. Näissä peleissä on laaja suomalainen pelaajakanta, kansainvälisesti menestyneitä pelaajia sekä aktiivista turnaustoimintaa niin Suomessa kuin maailmallakin.
Suomenmestaruuskisat ja maajoukkue
Suomen elektronisen urheilun liitto toimeenpanee vuosittain kaikille suomalaisille avoimet suomenmestaruuskisat, eli niin sanotut eSM-kisat. eSM-kisat pyrkivät nostamaan esiin suosituimpien kilpailullisten pelien taitavimpia yksilöitä ja joukkueita kansallisesti. Kisojen tarkoituksena on nostaa elektronisen urheilun näkyvyyttä kotimaassa, lisätä nuorisotyön osuutta liiton toiminnassa ja luoda pohjaa kestävälle kilpailutoiminnalle.
Kansalliset mestaruusturnaukset järjestetään lisäksi erikseen opiskelijoiden ja nuorisotalojen kesken.
Liitto lähettää Suomen e-urheilun maajoukkueen vuosittain kansainvälisen lajiliiton (International Esports Federation (IESF)) järjestämiin maailmanmestaruuskisoihin. Maajoukkue valitaan yleensä paikallisesti järjestettävistä karsinnoista. Osa maajoukkueesta saatetaan päättää myös valitsijamiesmenettelyllä. Suomen maajoukkue on osallistunut kisoihin vuodesta 2012 asti. Suomen paidassa ovat vuosien varrella pelanneet muun muassa huippunimet Jesse "JerAx" Vainikka, Joona "Serral" Sotala ja Aleksi "Aleksib" Virolainen.
Liigat
Suomessa järjestetään useita liigoja eri peleissä niin pelkästään suomalaisille joukkueille kuin myös kansainvälisille joukkueille. Tunnetuimpia suomalaisia liigoja ovat Counter-Strike: Global Offensive -pelissä Elisa Viihteen, Finnish Esports Leaguen (FEL) ja Telian omat liigasarjat. Isoja liigasarjoja nähdään myös PlayerUknown's Battlegroundsissa, jossa PUBG Finland järjestää PUBG Suomiliiga (PSL) -nimistä liigaa, sekä NHL:ssä, jossa NHLGamer järjestää muun muassa European Championship League (ECL) -nimistä liigaa.
Isojen liigasarjojen lisäksi Suomessa järjestetään paljon matalan kynnyksen niin sanottuja ruohonjuuritason ("grassroots") turnauksia, kuten CS:GO:ssa keväällä 2020 nähty Rainmaker Open -turnaus suomalaisella Rushmode-turnausalustalla. Lisäksi Suomen elektronisen urheilun liitto on järjestänyt Grassroots-turnaussarjan Overwatchissa yhteistyössä Suomi OW ry:n kanssa.
Turnaukset tapahtumissa
Verkkopelitapahtumat, eli LAN-tapahtumat tai "lanit", ovat yleensä paikallisessa messuhallissa, jäähallissa tai muussa tilassa järjestettäviä pelikokoontumisia. Suuremmissa verkkopelitapahtumissa nähdään pelihallin ja paikallisen peliporukan lisäksi harraste- ja ammattilaisturnauksia kaikenlaisten pelien pelaajille ja seuraajille.
Harrasteturnaukset, eli niin sanotut BYOC-turnaukset (Bring Your Own Computer, pelataan siis omalta tietokonepaikalta), ovat viihdettä ja tekemistä paikanpäälle saapuneelle pelaajakunnalle. Pelihallissa omilla paikoillaan istuvat pelaajat taistelevat muita omilla paikoillaan istuvia pelaajia vastaan hyvässä hengessä. Harrasteturnauksissa on yleensä joko pieniä raha- tai tuotepalkintoja.
Ammattilaisturnaukset ovat vuorostaan lavalla tai karsinassa pelattavia korkeamman tason turnauksia. Ammattilaisturnauksissa on monia eri kokoonpanoja, niistä ehkäpä yleisin on yhdistelmä kutsuttuja joukkueita sekä verkon yli karsiutuneita joukkueita. Muuten ammattilaisturnaukset voivat olla esimerkiksi liigojen tapahtumassa järjestettäviä finaaleita tai jopa täysin avoimia turnauksia. Ammattilaisturnausten palkintopotit liikkuvat suomalaisissa tapahtumissa yleensä 10 000 - 50 000 euron välillä. Suomen tähän mennessä suurimman paikanpäällä pelattavan turnauksen palkintopotti oli peräti 100 000 euroa. Maailmalla palkintopotit liikkuvat jopa 100 tuhannen ja 30 miljoonan välillä.
Tarkemmin tapahtumista voi lukea Tapahtumat-sivulla.
Turnausten ja otteluiden seuraaminen
Ei tulevia otteluita.
Suomalaisten e-urheilijoiden otteluita voi seurata liiton ylläpitämästä SEUL Ottelut -portaalista. Portaali tarjoaa kaikkien suomalaisten pelaajien ja joukkueiden otteluiden ajankohtaiset tiedot, kuten tulokset ja lähetykset. Yleisin turnausten, otteluiden ja joukkueiden seuraamisalusta on Twitter.
Kansainvälisiä otteluita ja turnauksia voi seurata Liquipedia-wikistä. Lisäksi joillain peleillä on omat seuranta-alustansa, kuten Counter-Strike: Global Offensivessa HLTV.org.